Aflati care sunt principalele semne ca un copil are tulburare de spectru autist

Logoped Dna.Gabriela-Viviana Lacatusu

Copiii diagnosticati cu autism sunt copii speciali. Tuturor copiilor li se cuvine dreptul la recuperare si integrare in societate. Aflam de la Psihopedagogul Logoped Gabriela-Viviana Lacatusu care sunt principalele semne ca un copil are tulburare de spectru autist si cum sunt sfatuiti parintii sa procedeze.

Sunt Gabriela-Viviana Lacatusu, am studiat la Universitatea din Bucuresti Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, am obtinut licenta in Psihopedagogie Speciala si titlul de master in Terapia Logopedica in Procesele de Comunicare, Practicant in Psihopedagogie Speciala.

 

Care au fost motivatiile dumneavoastra pentru care v-ati ales aceasta meserie?

Am optat sa studiez la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din cadrul Universitatii din Bucuresti, deoarece imi ofera sansa de a lucra si de a ajuta persoanele cu diverse dificultati. Datorita cunostintelor pe care le-am acumulat in studierea comportamentului uman inca din timpul anilor de liceu, care pe parcurs s-au dovedit a fi indispensabile in timpul anilor de facultate si de masterat si in urma stagiilor de practica efectuate in scoli, am ales sa practic aceasta meserie cu copii.

Cu ce fel de pacienti lucrati dumneavoastra?

In prezent, lucrez cu copiii care au tulburari de limbaj si comunicare si tulburare de spectru autist (TSA).

Care sunt simptomele copiilor cu autism?

Copiii diagnosticati cu autism prezinta un interes scazut in achizitia limbajului si comunicarii, intampinand obstacole in relationarea cu cei din jur. Nu raspund la comenzi verbale si indicatii simple, dand impresia ca nu aud atunci cand li se vorbeste. Limbajul si-l insusesc tarziu si vocabularul este sarac, in comparatie cu copiii normali de aceeasi varsta cronologica. Nu utilizeaza pronumele personal la persoana I; ei vorbesc despre ei insisi la persoana a II-a si a III-a. Este prezent fenomenul ecolalic, Raspund la o intrebare prin repetarea intrebarii. Se constata la unii dintre acesti copii au o memorie de fixare foarte buna. De exemplu pot sa memoreze si sa reproduca expresii verbale, cantece, pot memora cifre si alte date cu usurinta. Nu raspund la numele lor atunci cand sunt strigati.

Se confrunta cu evitarea contactului vizual, au dificultati in exprimarea propriilor emotii si intelegerea emotiilor celorlalti. Prezinta dezinteres fata de jocuri si izolarea sunt alte semne ale autismului.

De asemenea, acesti copii se orienteaza bine in spatiu, manifesta comportamente stereotipe cum ar fi: jocul repetiv cu anumite obiecte, leganatul inainte si inapoi, invartirea si alinierea obiectelor, invartirea intr-un cerc fara sa ameteasca, inchiderea si deschiderea usilor, privirea luminilor, mersul pe varfuri si rotirea bratelor.

Unii dintre ei manifesta fobii fata de anumite obiecte care nu prezinta niciun fel de pericol, dar ei nu constientizeaza cu adevarat pericolele. Orice schimbare in mediul lor poate provoca o traire emotionala puternica manifestata printr-o agitatie extrema insotita de tipete.

Cum considerati ca este situatia in Romania referitor la copiii cu autism?

Tuturor copiilor li se cuvine dreptul la recuperare si integrare in societate. In Romania, exista centre infiintate care ofera evaluari psihologice, programe intensive de terapie personalizate pentru copiii diagnosticati cu TSA, consultanta la domiciliu, grupuri de socializare. In cadrul acestor centre se desfasoara cursuri si workshopuri destinate parintilor si cadrelor didactice cu scopul de se angaja in programele de interventie. Copiii cu TSA sunt integrati si in invatamantul obisnuit, unele institutii sunt deschise si ii accepta, ajutandu-i astfel sa progreseze. Dar exista si scoli speciale care pot fi mai bune decat scolile normale. In unele cazuri acesti copii nu pot raspunde cerintelor specifice institutiilor de masa, iar daca esueaza frecvent pe termen lung intr-un final ei pot regresa. Participarea lor in cadrul activitatilor trebuie sa fie incurajata permanent de catre cadrele didactice, iar formularea cerintelor sa se bazeze pe principiul de la simplu la complex.

Ce sfatuiti parintii care isi suspecteaza copiii de autism?

In momentul in care parintii observa la copiii semnele autismului prezentate mai sus este recomandat ca ei sa ceara ajutor specialistilor si sa accepte interventia terapeutica. Este foarte important ca interventia sa fie facuta cat mai devreme, deoarece sansele acestor copii la serviciile de recuperare si integrare pot avea rezultate benefice.

autism

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>