Anxietatea

zece-ponturi

Ce inseamna?
Se mai spune ca anxietatea este “o alarma adevarata”. De ce? Pentru ca starea de anxietate este utila intr-o anume doza tocmai pentru a ne semnala eventualele pericole. De exemplu, atunci cand vrei sa treci strada, te asiguri sa nu dea o masina peste tine, altfel a-i trece prin fata masinilor care ar putea sa te accidenteze. Deci, exista o anxietate adaptativa, fireasca, normala, care ne avertizeaza de pericolele reale din mediul in care traim, pentru a sti cum sa actionam si exista o anxietate neadaptativa, denumita ”teama nejustificata” in raport cu o situatie in care o persoana interpreteaza realitatea ca fiind periculoasa, amenintatoare pentru sine. Temele asociate cu anxietatea generalizata sunt legate de obicei de probleme cotidiene, de exemplu: sanatate, familie, serviciu etc.
In concluzie, putem spune ca un anume grad de anxietate – “alarma” – este util sa-l avem pentru a ne proteja de eventualele primejdii, insa un grad crescut de anxietate, atunci cand acesta se transforma intr-o tulburare de tip panica, fobie s.a. este necesar sa ne adresam unui specialist psiholog sau psihoterapeut.

Care sunt simptomele?
Cand vorbim despre anxietate, in general aceasta se leaga, atat pe plan subiectiv cat si pe cel obiectiv, de starea de tensiune interioara pe care persoana o resimte. Pe plan subiectiv, atat anxietatea cat si teama, sunt traite sub forma unei tensiuni care genereaza disconfort, iar pe plan obiectiv, anxietatea se asociaza cu o stare de incordare, care uneori se manifesta sub forma crizelor musculare.
De ce este nevoie de relaxare si de ce corpul este incordat? In cazul perceptiei unui pericol, corpul nostru se pregateste pentru doua tipuri de reactii: de fuga sau de lupta pentru a inlatura acel pericol. E adevarat ca suntem inzestrati cu instincte sanatoase de supravietuire, autoconservare si creierul nostru ne da diferite semnale atunci cand procesele psihice ii indica un potential pericol (chiar si nejustificat). Astfel se creeaza si acele mecanisme – lupta sau fugi – care sunt utile in anumite situatii , insa poate deveni si suparator daca acestea se declanseaza aproape tot timpul in raport cu realitatea perceputa, asociata contextului in care traieste persoana.

Cum se poate trata?
Datorita faptului ca anxietatea genereaza stari de incordare musculara si de tensiune, in cadrul programelor terapeutice concepute pentru tratamentul acesteia, cel mai des utilizate, pe langa alte metode, sunt tehnicile de relaxare, care sunt considerate piatra de temelie a oricarui program de control (management) al stresului. Combinarea diferitelor forme de relaxare conduce la o ameliorare semnificativa a starii persoanelor care sufera de atac de panica si agorafobie. Ce fac tehnicile de relaxare? Acestea conduc la decontractura musculara si ameliorarea tensiunii psihice. Ce beneficii ofera aceste tehnici? Relaxarea psihoterapeutica cuprinde: restructurarea imaginii corporale; atingerea unei autocunoasteri mai profunde si adevarate; diminuarea starilor de anxietate excesiva sau chiar eliminarea acestora; recastigarea dorintelor si a bucuriilor; eliberarea corpului de tensiunile si crampele in care acesta a fost tinut captiv de conflicte si trauma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>