Gradinita, o a doua casa pentru cei mici

Gradinita contribuie la dezvoltarea psihica a micutilor si se concentreaza pe diverse abilitati necesare pentru viitor. Astazi ne-am propus sa intram in culisele managementului locului unde copiii invata socializarea si incep sa-si dezvolte abilitatile. Partenera noastra de discutie a fost Cristina Cojocaru, de la Gradinita Casuta Piticilor.
10545026_880321818664075_1403204912_n
Esti manager la gradinita Casuta Piticilor. De ce te atras acesta zona?
Trebuie sa marturisesc ca nu eu am ales aceasta meserie, ci ea m-a ales pe mine. Dupa multi ani de munca in invatamanatul de stat, in care am avut ocazia sa ma confrunt cu numeroase experiente, m-am simtit ingradita de sistemul uneori prea birocratic. Am decis sa parasesc acest domeniu si sa imi deschid o gradinita particulara, in incercarea de a duce invatamantul la alt nivel. Am dorit sa ofer celor mici o educatie de calitate, sa se simta fericiti si in siguranta la gradinita, care pentru multi este a doua casa. Pentru aceasta am cautat persoane calificate si am format o echipa capabila, tanara si motivata. Impreuna avem scopul comun de a modela viitorul nostru, reprezentat de copii.

Care este metoda cea mai buna de educare a lor si de ce?
Fiecare copil este unic, prin urmare, nu putem spune ca un anumit stil de educare se potriveste tuturor. Ar fi cel putin gresit sa afirmam ca o metoda de educare este mai buna decat alta in conditiile in care prescolarii sunt diferiti intre ei. Educatoarele sunt flexibile in acest sens, ele cunoscand copiii si aplicand acele tehnici si strategii care le permit celor mici sa se dezvolte armonios din punct de vedere psihic, dar si sa si insuseasca anumite norme morale. Spre exemplu, in cazul unui prescolar care este timid, nu vor functiona metodele bazate pe competitivitate, ci mai degraba, educatoarea va cauta sa ii intareasca increderea in sine apreciind munca si progresele lui cat ar fi de mici. Incurajarile folosite in acest caz nu ar putea avea acelasi efect aplicate unui prescolar hiperactiv. In aceasta situatie ar fi indicat ca acesta sa primeasca mici responsabilitati de care sa se ocupe cu sarguinta. De exemplu: sa sorteze jetoane, sau sa ajute la impartirea materialelor. Aceste mici sarcini au rolul de a-l face sa se concentreze pe o singura actiune odata.

10544480_880322185330705_1746814174_n
Care sunt programele preferate de cei mici?
Activitatea desfasurata in gradinita permite copiiilor sa exploreze diferite domenii de interes. In functie de particularitatile de caracter, prescolarii isi vor alege acele activitati care la fac in mod deosebit placere, spre care, spunem noi au inclinatie. In sala de clasa sunt puse la dispozitia lor materiale, carti dar si jucarii si putem observa cum unii prescolari rasfoiesc carti intuind povestea ilustrata, in timp ce altii sunt atrasi de forme geometrice sau arte plastice. Ceea ce putem spune cu siguranta este ca activitatea preferata a copiiilor ramane jocul, in toate formele lui. Prescolarii se joaca cel mai mult unii cu altii deoarece asa se pot exprima cel mai bine. Le face o deosebita placere sa faca lucruri impreuna, si invata unii de la altii. In situatiile de joc, ei invata sa comunice, dezvolta spiritul de fair play si modeleaza trasaturile de caracter. O educatoare iscusita se foloseste de aceasta “slabiciune’ a celor mici pentru joc, integrandu-l in toate activitatile de invatare. O alta activitate despre care am putea spune ca este pe placul tutror este cea de realizare a lucrarilor practice sau plastice: pictura, desen, modelaj sau lucru manual. Prin aceste activitati prescolarii pot exprima ceea ce nu pot spune inca in cuvinte si de multe ori lucrarile lor vorbesc in locul lor transmitand emotii vibrante sau ganduri profunde.

Cum alegeti mancarea pentru copii si cum le faceti meniul? De ce anume tineti cont?
Obiectivul nostru este acela de a asigura o alimentatie cat mai sanatoase pentru copii, precum si de a preveni si corecta unele greseli de nutritie.
In cursul unei zile, meniul cuprinde alimente din toate grupele alimentare: carne si produse din carne, oua, cereale si produse de cereale, legume, fructe, produse, zaharoase, proportia lor fiind echilibrata conform starii de nutritie a copiilor si necesitatile lor.
Pentru aprecierea cantitatilor de alimente consumate in medie pe zi de o persoana si a raportului calitativ pentru nutrienti, se efectueaza anchete alimentare de mai multe ori pe an, de catre asistenta gradinitei.
Modul de prelucrare si prepararea alimentelor include tehnici culinare recomandate pentru copii ( procedee de fierbere, coacere, inabusire), fiind excluse procedurile de prajire, frigere.
Respectarea principiilor care stau la baza unei alimentatii sanatoase pentru copii, constituie una dintre prioritati. In acest sens s-au exclus din alimentatia copiilor unele alimente nerecomandate, cum ar fi : mezelurile, branza topita , margarina ( alimente cu continut mare de sare si grasimi), alimente cu continut mare de zaharuri rafinate ( bomboane, napolitane cu crema, ciocolata, etc.), alimente cu continut mare de sare, bauturi racoritoare imbuteliate, etc. Se depun eforturi pentru asigurarea unei diversitati alimentare precum si a unei proportionalitati intre grupele si subgrupele alimentare, adica un aport mai mare de fructe, legume, ceereale integrale, lapte si produse lactate, comparativ cu alimentele cu un continut crescut de grasimi si adaos de zahar.
Meniul contine in permanenta alimente proaspete, bogate in vitamine si saruri minerale ( salata din cruditati, adaugarea de legume – frunze in supe si ciorbe, fructe crude si piureuri din fructe).
10545086_880322018664055_1532615195_n
Au fost cazuri speciale de parinti iresponsabili? Cum ati intervenit voi?
Sunt parinti si parinti. Unii supraprotectivi care pun multe limite copiilor, ingradind in unele situatii dezvoltarea acestora. Sunt parinti care au asteptari nerealiste si care-si imping copiii pana la epuizare. In general am incercat sa venim in intampinarea cerintelor parintilor mentinand o comunicare in ambele sensuri: parintii exprimandu-si asteptarile pe care le au de la unitatea de invatamant sau de la profesor, acesta la randul sau, gaseste solutii si vine cu propuneri. In cazuri speciala in care se observa un anume abuz sau o situaite nefavorabila pentru prescolar, educatoarea abordeaza parintele intr-o maniera precauta, cu multa diplomatie. De multe ori aceasta metoda reuseste sa isi atinga obiectivele, datorita faptului ca atat parintele cat si cadrul didactic doresc binele copilului. Desigur, pentru ca aceasta comunicare sa existe, relatia dintre parinte si cadru didactic trebuie sa fie deschisa, bazata pe incredere si sinceritate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>