Grasimea scurteaza viata

“Nu este ceva la care oamenii sa tina mai mult, dar pe care sa-l ocroteasca mai putin ca propria viata.” La Bruyere

 

Grasimile (lipidele) au valoare calorica foarte mare, de aproximativ 900 de calorii pentru 100g. Ele reprezinta fauntctori de nutritie energetici. Grasimile sunt formate din acizi grasi saturati sau nesaturati, fapt care determina valoarea lor nutritiva. Pe langa faptul ca aduc in organism acizi grasi, ele mai contribuie si la imbogatirea organismului cu vitamine liposolubile (A, D, E, K, F).

In privinta lipidelor (grasimilor) trebuie facuta o distinctie intre lipidele VIZIBILE, ca untul, smantana, uleiul, slanina, etc., si cele INVIZIBILE consumate in alimente prajite, mezeluri, produse de patiserie, creme si altele.

Din punct de vedere nutritiv, valoarea grasimilor variaza in functie de originea lor, care poate fi animala, vegetala sau mixta.Dintre grasimile animale amintim bine cunoscutele alimente, ca: untul, untura de porc, seul de vaca (sau oaie), grasimea de pasare, uleiul din ficat de peste, etc.

Grasimile vegetale sunt alimente formate din uleiurile de: masline, floarea-soarelui, dovleac, soia, arahide, susan, etc.

Descriem cateva dintre grasimile cel mai des folosite in alimentatia omului, pentru a scoate in evidenta avantajele sau dezavantajele lor.

UNTUL este si o sursa de vitamina A, D si K, fiind usor digerabil. Este de preferat sa se consume in stare proaspata la diferite preparate culinare (adaugat la sfarsitul prelucracrii culinare) sau ca atare. Vara, prezinta o cantitate mai mare de vitamine decat iarna, datorita pasunilor din care se hranesc animalele.

ULEIURILE VEGETALE sunt cele mai indicate a fi consummate in preparatele culinare. Acestea prezinta avantajul ca sunt formate din acizi grasi nesaturati si au digestibilitate buna; prezinta dezavantajul ca din cauza prelucrarii termice, se pierd o parte din vitamine. Grasimile vegetale formate extrase din cereale uleiuri (grau, floarea-soarelui) contin vitaminele B₁, D si K.

Dintre grasimile mixte, cea mai utilizata in alimentatia umana este margarina.

MARGARINA este o grasime mixta, formata din grasimi animale si vegetale. Calitatea margarine se obtine in functie de proportia amestecului. Valoarea energetica a margarinei depinde de cantitatea de lipide pe care o contine, in timp ce valoarea nutritiva este legata direct de ingredientele folosite.

Grasimile se digera mai greu pentru ca stau timp indelungat in stomac, cee ce le fac sa “tina de foame”, marind sapiditatea mancarii.

Grasimile emulsionate, ca: untul, smantana, frisca, etc., ca si uleiurile din cereale, se digera mai usor. In schimb, grasimile bogate in acizi grasi saturati (cele de bovine, ovine si porcine) se digera mult mai greu. Acestea din urma, fiind consumate in cantitati prea mari raman neabsorbite, provocand diaree. In general, grasimile consumate in cantitati prea mari- din cauza tulburarilor de nutritie- conduc la obezitate, arterioscleroza, etc.

Se stie ca mancarurile bogate in grasimi sunt satioase, iar daca acestea sunt in cantitati mari, valoarea calorica a mancarii este acoperita. Surplusul de calorii se stocheaza in tesutul adipos, ducand la suprapondere, distrugand sanatatea organismului, producand ateromatoza si crescand mortalitatea prin bolile cardiovasculare.

Grasimile alimentare au influenta asupra colesterolemiei (cantitatea de cholesterol din sange). Din cercetarile efectuate reiese ca grasimile formate din acizi grasi saturati provoaca cresterea colesterolului, in timp ce grasimile formate din acizi grasi nesaturati ( uleiurile din floarea-soarelui, de porumb, de soia, etc.) duc la scaderea cantitatii de colesterol.

Oricat de buna sau indicata ar fi o grasime in prepararea hranei, ajunsa la stadiul de rancezire este, fara indoiala, nociva sanatatii organismului. Deci, se impune atentie si la pastrarea grasimilor, nu numai la prepararea lor.

Pentru a ne ajuta sa traim sanatos, oamenii de stiinta fac eforturi deosebite, dar acest lucru nu este sufficient. Trebuie ca noi sa ne ajutam, prin consumarea unei hrane cumpatate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>